I revealed too much too soon. I was emotionally slutty.

Thursday 29 October 2009

Half Term

Flickorna har lov den här veckan så våra dagar tillsammans fylldes av besök på biblioteket, museum, parken, en massa lek och sagostund på biblioteket. I tisdags fick Lily silvriga glittriga klackskor och ni kan inte gissa hur lycklig hon blev. Hon skrek, hoppade upp och ner och kunde inte sluta skratta. Hon tittar på dem hela tiden (vilket gör det lite problematiskt att gå i dem, men det bryr inte hon sig om, allt hon vill är bara att titta på sina nya skor!) och det första hon gör när hon kommer innanför dörren är att sätta på sig dem. De är nämligen "for special occasions only" och "indoors". Igår kom de hem utmattade klockan sju efter att ha varit på Emilys födelsedagskalas i två timmar, på McDonalds.

För att dämpa min saknad efter min familj och Alex begav jag mig till Ikea idag. Efter många om och men (gator upp och ner och fram och tillbaka) såg jag den enorma blåa byggnaden framför mig. Jag kunde inte låta bli att le. Jag gick runt där inne och läste namnen på alla saker, för de heter ju samma saker som i Sverige - vilket betyder att jag läste svenska ord och namn. Jag beställde en portion köttbullar, potatis, gräddsås och lingonsylt och njöt av varje tugga! (Även fast jag bara hade en gaffel att äta med, knivarna var slut för mig och många, många andra hungriga själar.) Det var proppfullt med folk och tyvärr hörde jag inte en enda mening på svenska, vilket jag hade hoppats på. Ikea i Wembley var fullsmockat av engelskmän.
Jag köpte ingenting utan gick rätt igenom kassan till den svenska "foodhall":en. Där fanns korv, köttbullar, pyttipanna, lax, sill, ost, kaviar, knäckebröd, skorpor, godis, pepparkakor, glögg, julmust och pepparkaksdeg. Lite för tidigt, tänkte jag, och skippade pepparkaksdegen för den här gången. Men jag kan lova att det är dit jag beger mig när julstämningen kommer krypandes och London fylls av julpynt. Pepparkaksdeg, glögg och julmust kommer fylla det här huset i år.



Sveriges och Storbritanniens flagga utanför Ikea. (Jag orkade inte vända bilden!)

Min underbara lunch!




No comments:

Post a Comment